Bias om det fysiske albumformat og musik der føles helt rigtigt

Århusianske Bias har netop udgivet deres første plade Biased og Emil har fået fået lov til at stille dem et par spørgsmål i forbindelse med dette. Har du ikke læst anmeldelsen endnu, så ligger den her.

Biased har en ret interessant indpakning – I et DVD-cover frem for et almindeligt CD-cover. Hvis idé var det og hvordan får man trumfet igennem overfor et pladeselskab at udgivelsen har brug for en speciel indpakning?

Idéen udsprang af det superfede artwork vores grafiker Nis Gersbøll har lavet. Vi bad ham komme med et udkast til artwork og pludselig sad vi med en tegning til hver eneste sang – Nis’ fortolkning af musikken omsat til billeder.

Vi synes ikke, at standardformatet ydede albummet retfærdighed – OG samtidig har vi, fra begyndelsen af dette albums tilblivelse, besluttet at vi skulle gøre noget ekstra ud af det fysiske format – Hvis det fysiske format skal have sin berettigelse i dag, så er man sgu nødt til at gøre noget ud af det!

Vi har et utrolig sødt pladeselskab 😉

Hvis vi bliver ved pladen i dens fysiske form: I virker til at være et band som går meget op i jeres tekstunivers, så det ville måske have været oplagt med en mere standard booklet. Kan I så fortælle lidt om hvilke tanker der indgik i at inkludere en booklet med artwork i stedet for, eksempelvis, tekster?

Det skal være op til lytteren at tolke musikken – ikke læse sig til det! Og så skal man lade fantasien og hjernen komme på en ørkenvandring – ind i vores univers. Vi synes at det at sætte tekster i coveret kan give en lidt forkert opfattelse – Vi skriver ikke poesi, men vi laver musik 🙂

Der er rigtigt mange lækre detaljer på Biased, ikke mindst i produktionen. Jeg tænker på f.eks. stereo-panoreringen sidst i Jaywalker og andre spot-effekter. Indgår den slags ting i jeres sangskrivningsproces eller kommer det til meget senere i forløbet?

Langt hen ad vejen indgår det i sangskrivningsprocessen, vi elsker at fylde ekstra lag på musikken, så lytteren har noget at gå på opdagelse i – ofte går vi efter en bestemt følelse eller en bestemt stemning, som vi gerne vil have frem. Der skal dog tilføjes, at mange af detaljerne er født i studiet. Rasmus Hamann (bandets guitarist) og vores producer Anders Ruby brugte utallige timer (og utallige kander kaffe!) i studiet på at finde den helt rigtige lyd på hvert enkelt nummer.

Jeg  går ud fra at cello ikke er en fast del af jeres besætning. Kan I fortælle lidt om at inkorporere klassiske instrumenter som strygere i jeres lyd? Har I haft kontakt til musikere udefra for at komponere stykkerne og har I gjort jer nogle tanker om at afvikle den slags store  lyd live?

Vi har faktisk selv komponeret strygerstykkerne – Rasmus er uddannet fra Musikvidenskab i Aarhus, så der er røget noget komposition under huden der. Strygerne er igen et element i den evige jagt på den rigtige følelse; da vi indspillede de to numre Odyssey og Before It’s Over gik det hurtigt op for os, at der manglede noget akustisk, nogle flere strenge, noget organisk storhed, om man vil.

Vi har faktisk tidligere haft både violin og cello med live – Det er ikke noget vi vil afvise at gøre igen til specielle koncerter. Men når det er sagt, så forsøger vi også at gøre liveoplevelsen anderledes end albumoplevelsen. Vi forsøger at give alt hvad vi har live og vi vil gerne give publikum en oplevelse! Det skal sgu kunne mærkes, at man har været til rockkoncert! Derfor er der skruet lidt mere op for vildskaben live end der er på albummet. Og så er det ikke nødvendigvis hensigtsmæssigt at have strygere siddende på scenen!

Biased virker til at have et retro-feel med, hvad jeg tolker som, værende grunge-inspiration måske blandet med 70er progressiv rock. Har I nogle definitive inspirationskilder som I kan nævne der er med til at give Bias den lyd I har?

Albummet åbner med nummeret Crooked Zeppelin  – Hint hint!! 🙂

Når man nu taler om progressiv rock og progressiv sangskrivning, så er det tit som næsten direkte modsætning til en ligefrem, poppet tilgang. Har I på noget tidspunkt følt jer nødsaget til at fjerne de skæveste aktarter eller mest halsbrækkende temposkift for at appellere lidt  bredere eller er det en naturlig balance?

Det er faktisk en meget naturlig balance i Bias – Det er lidt svært at forklare, men som udgangspunkt er reglen, at der ikke er nogle regler – bare det kommer det pågældende nummer til gode. For os er det vigtigste at det er et fedt groove – Det fedeste er hvis ingen lægger mærke til at vi pludselig befinder os i noget der i virkeligheden er ret skævt – Så har vi ramt rigtigt….

Biased er jeres første fuldlængdes udgivelse, men jeg kan forstå at I har 2 EPer i bagkataloget. Er der noget der har overrasket jer ved at lave en  fuld plade fremfor en EP – Måske et ønske om at lave et mere konceptuelt helstøbt værk?

Det fede ved at lave et album er, at man virkelig kan få lov at arbejde med sin lyd og sin identitet som band. Og man kan få lov at tage lytteren med på en rejse og en følelsesmæssig rutsjetur – I vores univers nok ikke i den helt så glade ende af spektret. Det at arbejde med albumformatet er en fed måde at præsentere bandet på og få lov at se hvor bredt vi kan spænde, men stadig bevare en rød tråd.

Slutteligt, har I nogle fremtidige koncertplaner, hvis folk gerne vil fange jer rundt om i landet?

Henover sommeren står den på sangskrivning – Vi er allerede så småt i gang med opfølgeren til Biased og så regner vi med at udgive albummet i Tyskland efter sommer. Vi har en tour til efteråret igen bl.a. sammen med Whores & Thieves, som vi også deler label med, så der vil der være rig mulighed for at opleve liveudgaven af Bias!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *