Bottled in England om tourlivet i østen og de kulturelle forskelle

Den danske drum’n’bass duo Bottled in England er nettop hjemvendt fra en 10 koncerters lang tour i Kina, og jeg var så heldig at fange bandet inden deres homecoming koncert på rust denne fredag, til en kort snak om det kinesiske publikum og turlivet i det orientalske.

Jeres Kina tour er blevet til i samarbejde med Red Bull, hvordan opstod en sådan mulighed?

Da vi blev kontaktet af en promoter i Kina, der havde sat en hel tour op for os med ti shows, var næste skridt at finde nogen samarbejdspartnere, og det er der Red Bull kommer ind i billedet.

I jeres egen lille mini dokumentar over touren, får man et glimt af nogle børn i forreste række til en af jeres koncerter. Hvilket publikum tiltrak I jer primært på de kinesiske spillesteder?

Publikumsbesætningen var meget forskellig. Det er klart, at der med en befolkning på ca. 1,3 mia. mennesker, er stor forskel på folk (bare tænk på Sjælland og Jylland). Publikum var derfor meget forskellige. Fra et ældre Europæisk crowd i storbyer som Beijing og Shanghai, til unge kinesere i Xining og Wuhan – og, ja, i ét tilfælde, var der endda småbørn tilstede.

Hvad er jeres oplevelse af publikumskulturen i Kina i sammenligning med de europæiske koncerter som I har spillet?

Generelt er publikum mere tilbageholdende. I nogle tilfælde spillede vi for publikummer, der forekom decideret paralyserede, alt i mens de filmede hele scenariet på deres smartphones. Alligevel var der også koncerter, hvor intensitetsniveauet blandt publikum, var meget lig det europæiske. Hér blev der både headbanget, moshpit’et og kastet med håndtegn.

Gennem jeres tourdagbog fremhæver I selv det problematiske ved Kinas blokade af de fremtrædende sociale netværksider, der spiller en stor rolle i eksempelvis den danske musikformidling. Hvilke andre kanaler har i stedet været effektive for at nå ud til det kinesiske publikum?

Kina har sine egne ækvivalenter til sider som Facebook, Youtube og Twitter (Weibo, Youku, Douban), men da al kommunikation på disse sites, naturligvis er på mandarin, er det ret svært at følge med i, hvor ’effektive’ de fungerer for os. Men der ligger da nogle sjove publikumsvideoer på Weibo og Youku og vi har lokale partnere der hjælper os med at navigere i det hele.

Efter mødet med den nye kultur, hvad tager I så med hjem i rygsækken? Kan man forestille sig at jeres musik nyder godt af de orientalske inspirationer i fremtiden?

På nuværende tidspunkt er det svært at sige, hvor meget orientalsk kultur der har sneget sig ind i underbevidstheden, men det kan da godt være, at man om ti år kan høre på vores musik, at ’det hér var Bottled’s kinesiske periode’. Det vi har lært mest af, er dog at rejse gennem så fremmede territorier, under svære forhold, med dårlige toiletfaciliteter, uden mad, uden søvn, for alligevel at stå hver aften og levere sit hjerteblod.

Slutteligt, hvad kan publikum forvente så af jeres #backfromchina koncert på Rust denne kommende fredag?

Det bliver vores første show på dansk jord siden Kina, og alene derfor,  kommer energien til at være ekstremt høj, og så glæder vi os til at se en masse velkendte ansigter til et brag af et sommer-rave. Derudover har vi inviteret en masse af vores dejlige solister med…så det har ingen lyst til at gå glip af.

 

Altså her en anbefaling på falderebet om at slå vejen forbi Rust i morgen, hvis weekenden skal startes med et brag. En teaser for koncerten kan findes gennem følgenede link, og vil du være sikker på at komme ind, kan billetter købes her.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *