Ugens Playliste #18

Sidste uge blev Ugens Playliste sprunget over til fordel for dækningen af Northern Winter Beat, men denne uge skal i ikke snydes, og Henrik Viking er derfor klar med en liste hvor sangskrivningens kunst bliver omdrejningspunktet. En central del for mig i min egen interaktion med musik har været lyrikken bag. Hvis en sang er skrevet på den rigtige vis, kan det tekstuelle univers åbne mange døre, og i fortolkningen lade lytteren nyde det i et utal af situationer og stemninger. Flertydigheden der kan opnåes gennem anvendelsen af de helt rigtige ord, og måden stroferne kan flyde på gennem mønstre i tekstens opbygning, kan virkeligt løfte en sang til nye højder, og give en enorm genspilningsværdi. Nedenfor vil jeg tage fat i tekststykker, som på et eller andet tidspunkt har fascineret mig, og i dag stadigvæk gør det. De enkelte stykker kan tilgås nemt, ved blot at klikke på den lille pil efter hver beskrivelse.

 

Om de enkelte sange

Moi Caprice – My Girl You Blush

Bandet med rødder i det Nordjyske og med Michael Møller i front som den altoverskyggende sangskriver, har mange kløgtige tekster i bagagen. My Girl You Blush beskæftiger sig med det unge frisind og lysten på livet. Det er fantasien til at springe ud over kanten og turde eksperimentet. Tekststykket nedenfor fremhæver smukt umiddelbarheden i tilværelsen og det eventyrlystne menneske

My Girl You Blush

If we’re happy on a barstool
we’ll buy the bar we’re in
If we’re kicked out every art school
we’ll paint each other’s skin

 

Entakt – Fyrværkeri

I Jonas Villumsen findes en af danmarks mest kompetente sangskrivere. Han kan noget i udvælgelsen af de enkelte ord, som får det samlede tekststykke til at løfte sig. Sangen Fyrværkeri åbner pladen “Træerne Vokser ind i Himmelen”, og omhandler på mange måder en simpel aktivitet, nemlig en fordrukken bytur, men vender i beskrivelsen heraf vrangen ud på mange gamle slidte ordsprog. Herved skabes der en dobbelttydighed, både i forhold til den enkelte strofe de indgår i, men også i det samlede hele. Det er fuldemandssnak hævet til poesi.

Fyrværkeri
vi strør` fodspor med løs hånd
i oplyst ørkensand
flaskehalsen peger på må og få
og bag dig står natten i lys lue
i en ørkenby
fyrværkeri bag sandslottes spir
jeg er som altid ved mine fulde fire

 

The Antlers – Parentheses

Peter Silberman er en melacholiens mester, og han kvaliteter er kun vokset i takt med karrierens forløb. Hele albummet “Hospice” fortæller beskriver eksempelvis en samlet historie, som i fortolkningsprocessen kan anskues som en komplet analogi for et tidligere forhold Silberman har befundet sig i. Denne tekststump stammer dog fra den efterfølgende plade “Burst Apart”, nærmere bestemt sangen Parentheses. Omhandlende et seksuelt forhold mellem hovedpersonen, en nedbrudt karakter samt en anden part, og ønsket om at dette må slutte. Måden parantes metaforen anvendes på er forbilledlig, og bliver med lytteren ved gentagende gennemlytninger.

Parentheses
I’m a bad amputee
With no phantom memory
So close up your knees
And I’ll close your parentheses

 

Under Byen – Fugle og Ild

Et band der aldrig er bange for eksperimentet og samtidigt at omfavne det prætentiøse, hvilket kommer til udtryk i deres tekstuelle univers. Henriette Sennenvaldt’s vokal går smukt i spænd med de abstrakte tekster, der som oftest har naturen og de primære menneskelige impulser i fokus. I Fugle og Ild er scenen sat bag parcel husets teglsten, og hemmelighederne der lurer lige bag ved det hvide stakit.

Fugle og Ild
Jeg ligger på taget af pastel parcel
Og slikker regn og lyn
Luften er rå

Elektriske træer med mørke under
Lunder mod teglsten
Luften er rå

Der er fugle og ild nok
Vælg et par vinger og
Lad os flyve til himmels

 

Tue West – Hun Er Fri (Kvinden og Lottokuglerne)

Tue West store force er måden hvorpå han kan omfavne folkeligheden, uden at lade dette gå ud over kvaliteterne i hans sangskrivning. Hun er Fri blev et stort radiohit, men det er de færreste, som har lagt mærke til den homoerotiske subtekst, der eksisterer i Tue’s lille historie. Når først denne bliver klar for lytteren, virker det åbenlyst, noget en god tekst skal kunne formå. Alt efter hvilken optik der bliver anvendt på nummeret, kan et bredt udvalg af mennesker spejle sig i handlingsforløbet.

Hun Er Fri (Kvinden og Lottokuglerne)
De råber og råber
der blir ikke lukket op
forvendte mandetåber lukket inde hos en kvindekrop
de hader lidt hinanden, ligger tæt alligevel
mens de venter på lørdag eftermiddags held og lykke

 

Joy Division – Shadowplay

Man kan umuligt have fokus på sang sangskrivningen, uden samtidigt at nævne Ian Curtis og hans tilhørende band “Joy Division”. Her søges helt ind i sindets mørke afkroge, når Ian især behandler sin egen dødelighed, den som mange ved, endte med at overrumple ham og føre til hans selvmord. Shadowplay er en sang der kan tolkes på mange måder, blandt andet kan Ian’s akavede forhold til publikummet og berømmelsen tydeligt mærkes mellem linjerne. Det er en knækket mand, der står på scenen og synger sin sjæl ud.

Shadowplay
In the shadowplay, acting out your own death, knowing no more
As the assassins all grouped in four lines, dancing on the floor
And with cold streel, odour on their bodies made a move to connect
But I could only stare in disbelief as the crowds all left

 

Alex Turner – It’s Hard To Get Around The Wind

Forsangerens i Arctic Monkeys solo debut kom i form af EP’en “Submarine”, som samtidigt agerede soundtrack til filmen af samme navn. Ikke blot komplementerer sangene filmen flot, men de kan samtidigt sagtens stå på egne ben.  It’s Hard To Get Around The Wind er EP’ens stærkeste kort, og illustrerer på ligefrem vis ungdommens rodløshed, hvor kampen for identitet sommetider kan syntes umulig. Alex Turner beviser at han sagtens kan stå på egne ben og ligefrem vokser heraf.

It's Hard To Get Around The Wind
Looking for a new place to begin
Feeling like it’s hard to understand
But as long as you still keep peppering the pill
You’ll find a way to spit it out again

And even when you know the way it’s gonna blow
It’s hard to get around the wind

 

Depeche Mode – New Dress

Storladent som altid, ligger Martin Gore sjældent fingre imellem i hans sangskrivning. Bandet som på trods af den store popsucces, karrieren igennem leveret en dyster samfundskritik, og er uden tvivl sluppet fra det grundet deres medrivende instrumenteringer. New Dress har en ret fantastisk opbygning, hvor den dystopiske fremstilling af verden i 1986, mikses op med en nærmest “Call and Response” strofe omkring englands daværende prinsesse, som på fin vis udstiller absurditeterne i mediernes fordrejede fokus. En sang som på trods af sine referencer, stadigvæk er skræmmende relavant også i dagens samfund.

New Dress
In black townships fires blaze
Prospects better premier says
Within sight are golden days

Princess Di is wearing a New Dress

 

Bright Eyes – First Day Of My Life

Oberst Conor er endnu en mand, der spiller på samspillet mellem smuk lyrik og en skrøbelig karakter. Det er betragtninger fra en person, der aldrig helt syntes at forstå verden omkring ham, men bare søger at finde meningen i den forvirrende samfund. Normalt er hans tekster meget dystre, men First Day Of My Life viser en anden side af sangeren. En sød lille kærlighedserklæring, der agerer ærlig og ligefor beskrivelse af en ny start, hvor hele verden ligger åben og ligefor.

First Day Of My Life
This is the first day of my life
I swear I was born right in the doorway
I went out in the rain suddenly everything changed
They’re spreading blankets on the beach

Yours is the first face that I saw
I think I was blind before I met you
Now I don’t know where I am
I don’t know where I’ve been
But I know where I want to go

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *